Jaji bloguje

Vo svete kníh
5 overených tipov, ktoré vám pomôžu pri predaji kníh

5 overených tipov, ktoré vám pomôžu pri predaji kníh

V článku prinášam pár tipov pre autorov, ktorí nič nenechávajú na náhodu. Prezradím vám, ako dopomôcť predaju kníh a vybudovať si stabilnú čitateľskú základňu. Je knižný marketing dôležitý?

Napísať knihu je jednoduché, no predať je ťažie. Opovážlivé slová?  Skúste sa na chvíľu zastaviť a poobzerať okolo seba. Kníhkupectvá sú preplnené. Na pultoch sa udržia iba tie najžiadanejšie knihy (pokiaľ vám vydavateľstvo nezaplatí platenú pozíciu v niektorých maloobchodoch, ktorá je vypredaná niekedy aj pár mesiacov dopredu). Ročne vyjde na Slovensku 11 000 rôznych knižných titulov alebo brožúr. Ak chcete uspieť, máte na výber:

  1. buď sa budete snažiť presadiť váš rukopis v tom najlepšom vydavateľstve, kde sa postarajú o váš marketing a vy to riešiť nebudete
  2. alebo sa trochu posnažíte aj vy.

Podľa môjho názoru je výhodné skombinovať obe možnosti. Nielenže pomôžete vyšším predajom, ale aj vytvoríte si stabilnú základňu verných čitateľov.  Ako na to?

Sociálne siete

Otrepané a všade prítomné sociálne siete, bez ktorých by to proste nešlo. Internet ponúka širokú paletu týchto komunikačných kanálov. Nie je dobré postovať obsah všade, pretože kvantita nie je kvalita. Vyberte si ich podľa toho, kde sa nachádza vaša cieľová skupina (najlepšie max. 3 alebo 4). Napríklad, ak píšete pre mládež, určite majte aktívny hlavne Instagram a YouTube. Ak sa zameriavate na manažérsku literatúru, popremýšľajte nad LinkedIn. Facebook je samozrejmosťou.

Tu prichádza zásadný problém. Preplnenosť. Nebude to také zložité, ak váš obsah bude vizuálne zaujímavý, jedinečný, prispôsobený cieľovej skupine a nebude príliš reklamný. Vraví sa, že tam, kde sú marketéri, nie sú zákazníci. Nebuďte len autorom, ktorý chce predávať svoje knihy. Buďte autorom, ktorý chce byť v kontakte so svojimi čitateľmi. Diskutujte, bavte sa o tom, čo sa v knihe udialo, počúvajte. Okrem virality sa o vás bude hovoriť a nikdy neviete, kedy prídete na nový nápad.

POZOR: Nie je dobré preháňať. Obsah obmieňajte. Napísali ste článok? Alebo niekto na vašu na knihu napísal recenziu,, ktorá bola úspešná? Pokojne kontent postuje každé 3 mesiace. Zvážte, či vám za ten čas pribudli noví čitatelia. Nie je dobré robiť niečo nasilu. Okolie to spozná a to, čo by vám mohlo pomôcť, vám skôr ublíži. Nezabudnite na prirodzenosť, skutočný záujem a originalitu.

Nemáte čas na vlastnú propagáciu na sociálnych sieťach? Timka vám môže poradiť, ako na efektívnejší time manažment.

Referencie

Kedy ste si naposledy niečo kúpili len preto, že vám o tom vravela kamarátka? Referencie predávajú a kto si myslí niečo iné, veľmi sa mýli. Je veľmi veľa možností, ako referencie získať. Sú také, ktoré sa šíria ústnym podaním (to sú tie často najrozhodujúcejšie). Potom sú také, ktoré sú písané na špeciálnych portáloch (Databáze knih, Goodreads), môžu to byť referencie na sociálnych sieťach a v neposlednom rade referencie v eshopoch.

Podľa mňa sú dôležité všetky. Ale snažte sa o to, aby čitatelia komentovali vaše knihy tam, kde je potenciálna možnosť, že sa bude o ne zaujímať človek, ktorý nie je úplne rozhodnutý pre nákup. Keď sa o vás a vašej tvorbe hovorí, je to dobre. Vyzvite čitateľov ku (hlavne úprimnému) komentovaniu či hodnoteniu. Ak to ide ťažko, motivujte ich zo začiatku menším darčekom alebo výhodou. Časom to bude pre nich také automatické, že vám táto starosť odpadne.

POZOR: Keď budete vyzývať čitateľov, aby vám pridali hodnotenie, nezabudnite uviesť aj presný odkaz na produkt v eshope a ubezpečte ich, že to bude trvať len pár minút. Dnes sa všetci niekam ponáhľame. Týmto ušetríme čas a zvýšime percento úspešne oslovených čitateľov, ktorí to hodnotenie reálne napíšu.

Nebojte sa publika. Zdroj: Jaji bloguje
Nebojte sa publika. Zdroj: Jaji bloguje

Blogeri a microinfluenceri

Blogerov je v dnešnej dobe veľmi veľa. Keby sme sa na túto problematiku mali pozrieť hlbšie, sedeli by sme tu niekoľko dní. Rozlišujem blogerov, ktorí píšu pre radosť a blogerov, ktorí sa naozaj podieľajú na marketingu a sú súčasťou premyslenej komunikácie. Tieto dve skupiny sa od seba líšia veľkosťou publika, schopnosťou ovplyvniť čitateľov pri nákupe a taktiež kvalitou vyprodukovaných výstupov.

Najlepšie je, ak si vyberiete viacerých blogerov alebo microinfluencerov a oslovíte ich pre spoluprácu. Spojením ich cieľových skupín vznikne často väčší celok, než keby ste spolupracovali iba s jedným mega sledovaným blogerom či influencerom a vaša kampaň bude mať lepšie čísla.

Nezľaknite sa, ak si tieto služby budete musieť zaplatiť aj niečím iným ako je len kniha na recenziu či do súťaže. Keď sa venujem nejakej knihe, chvíľu trvá než ju prečítam, než o nej napíšem, než ju nafotím, než ju spropagujem na svojich komunikačných kanáloch, než sa dostane aj na iné komunikačné kanály. Osobne často platím aj reklamy na Facebooku, aby mali knihy väčší dosah. Bloger nie je len lacná pracovná sila, ale významný nástroj v online marketingu.

POZOR: Počet sledovateľov na sociálnych sieťach nesmie byť rozhodujúcim faktorom pre výber blogera. Pozrite sa, ako pristupuje k svojej práci. Tvorí vlastný obsah, alebo si grafiku sťahuje z free fotobánk? Skutočne píše autorský článok alebo len skopíruje anotáciu a zhodnotí knihu jednou vetou? Je jeho tvorba virálna? Zameriava sa na váš žáner? Ak si vytvoríte isté podmienky, ktoré musí bloger alebo influencer spĺňať, ľahšie si vyberiete a vyselektujete tých, s ktorými by bola spolupráca neefektívna. Taktiež je dôležité, ako oni sami komunikujú na sociálnych sieťach. Ak vyzradia podmienky spolupráce verejne v komentároch, nejde zrovna o „profesionála“.

Live stream

Keď neviem, akú knihu si mám kúpiť, prečítam si v kníhkupectve nejaký úryvok. To je tá chvíľa, kedy sa rozhodnem, či si ju kúpim alebo nie. Nečakajte na tento moment, pretože mnoho ľudí si nákup rozmyslí a knihu odloží naspäť do regála. Vysielajte naživo!

Zapnite si na Instagrame alebo na Facebooku vysielanie naživo, pošlite všetkým priateľom či sledovateľom notifikáciu a komunikujte. Nielenže môžete priamo čítať úryvok z knihy, ale tak isto sa s čitateľmi môžete porozprávať. V knižnom svete je tento spôsob propagácie ešte málo používaný, preto využite, kým to ešte nerobia všetci a odlíšte sa od konkurencie ešte dnes. Potrebujete len dobré internetové pripojenie a telefón.

POZOR: Videá sú čoraz obľúbenejšie. Preto svoj obsah nesústreďujte len do textových výstupov.  Nezabudnite potom video uložiť do archívu, aby si ho mohli pozrieť čitatelia aj inokedy. Kamery sa nebojte, tá vám neublíži.

Spútaní časom od Martina Repu. Zdroj: Jaji bloguje
Produktové fotografie tiež urobia veľa. Zdroj: Jaji bloguje

Nezabúdajte na offline

Keď prechádzam internetom, vidím často len jeden post alebo súťaž o knihu a koniec. Áno, online priestor nám mnohé veľmi uľahčuje a niekedy stačí pôsobiť len v tomto virtuálnom svete, ale knihy sú proste knihy. Ľudia stále radi čítajú klasické tlačené kúsky, stále radi chodia do kníhkupectiev. Momentálne sa tento zvyk len tak nestratí do zabudnutia, preto ho nezahadzujte ani vy. Je síce pekné, že autori chcú, aby za nich hovorila ich tvorba, ale toto proste niekedy nestačí, ak vaše meno nie je značka.

Preto besedujte, diskutujte, nezabudnite na krst, rozhovory, či priateľské posedenia pri káve. Ono sa vám to časom mnohonásobne vráti.

POZOR: Čitatelia si kupujú knihu aj podľa toho, či poznajú autora. Ak si ich získate už pri prvej knihe, predaj ostatných bude omnoho jednoduchší. Dovoľte im spoznať vás. Osobný kontakt môže byť pre človeka krásnym zážitkom. Bojíte sa oficialít? Vytvorte event a stretnite sa s čitateľmi neoficiálne pri káve. Choďte spolu na knižný veľtrh alebo len tak na výlet. Nikdy neviete, kedy sa z čitateľa stane verný priateľ.


Ako so svojimi čitateľmi komunikujete vy? Využívate aktívne nejakú možnosť propagácie, o ktorej som písala vyššie alebo sa na to ešte len chystáte? Ak vás zaujíma niečo konkrétne, pokojne píšte do komentárov, spoločne vyriešime. 

3 comments found

  1. Vďaka tomuto článku budem vedieť knihu propagovať, čo je skutočne veľmi super. Mňa by ale zaujímalo, aké mám šance na vydanie knihy ak mám v hlave príbeh ktorý chcem napísať a bol by určite super ale som “neznámy autor” 🙂

    1. Toto je na minimálne ďalší jeden článok, ale..:
      1. rukopis musí byť super a viac než to. Ak niečo píšeš, ukáž to svojej rodine, kamarátom, alebo ľuďom na sociálnych sieťach. Vypočuj si každý feedback, pretože práve ten ťa môže posunúť vpred.
      2. neboj sa poslať rukopis do vydavateľstva a dobre sa predaj v e-maile.
      3. vždy je možnosť vydať bez vydavateľstva a vtedy treba makať na marketingu viac, než len 100 % :).

      Každý známy autor bol kedysi neznámym.

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.