3 pozitíva a negatíva Humbookfestu 2018, ktoré som spozorovala pri práci blogera

3 pozitíva a negatíva Humbookfestu 2018, ktoré som spozorovala pri práci blogera

Humbook festival som si naplno užila. Čo sa mi páčilo? Čo by som trochu pozmenila a prečo? Viac sa dozviete v článku.

Tento rok som bola na Humbooku prvýkrát. Som rada, že som mohla naň nazrieť nielen ako návštevníčka, ale aj ako ambasádorka. Článok, ktorý čítate, píšem s odstupom času, hoci základné body mám napísané už dosť dlho. Slovenským a českým knižným internetom sa práve v tomto čase preháňajú správy rôzneho obsahu, ktoré nielenže hodnotia festival ako taký, ale aj jeho organizáciu. Keďže ja sa na túto akciu nepozerám len ako vášnivá knihomoľka, ale aj ako marketérka, dovoľte mi podeliť sa s vami o moje pozitívne a negatívne zistenia.

Najprv by som chcela vyzdvihnúť pozitívne momenty, ktoré festival urobili výnimočným a na mňa veľmi zapôsobili.

  1. Veľké priestory

Všetci vravia, že pred rokom boli priestory festivalu veľmi malé a nedostačujúce toľkému počtu návštevníkov. Aby som si všetko vedela lepšie predstaviť, celý víkend som skúmala videá a články z predošlých ročníkov. Samozrejme nemôžem porovnávať, ale priestory Kongresového centra boli útulné a reprezentatívne. Možno prenájom navýšil trochu cenu vstupeniek, ale myslím si, že investícia bola využitá efektívne. Humbook je pripravený otvoriť brány pokojne aj pre viac účastníkov, než tento rok.

Tak isto sa mi páči, že problémy s priestormi a usporiadaním mu boli v predošlých ročníkoch vyčítané. Organizačný tím nezaspal na vavrínoch a rozbalil to vo veľkom.

  1. Domáci i zahraniční autori

Už v článku Bola som ambasádorkou som spomínala, že je pre mňa výnimočná chvíľa stretnúť sa s domácimi alebo zahraničnými autormi. Uvedomiť si, že sú to ľudia ako my, len nezabudli na svoje sny a tvrdo si za nimi šli, je pre mňa veľmi motivujúce. Povedzme si narovinu, keby nebolo Humbooku, určite by som sa nestretla osobne s Estelle Maskame, Sarou Raasch, Claudiou Gray alebo Sebastienom de Castellom. To bol jeden z momentov, prečo som bola šťastná, že som aj ambasádorka a ponúknutú možnosť som naplno využila.

  1. Program

Program bol tak masívny a všestranný, že si na svoje prišiel snáď každý. Úprimne, ani som nenavštívila všetky besedy alebo workshopy, pretože som to z časového hľadiska proste nestíhala. Besedy so zahraničnými autormi boli pripravené v Hlavnej sále. Vo vedľajšej si prišli na svoje milovníci českej literatúry. Pozitívne hodnotím prípravu program vzhľadom na potreby trhu a želaní knihomoľov.

Čo mi však bolo ľúto, že som nestihla prísť na záložkový workshop, pretože Sharys je jednotka vo svojom odbore a jej práca je skutočne na vysokej úrovni. Kto je z toho sklamaný podobne ako ja, nebuďte smutní. Vlastné dielne si môžeme vytvoriť aj doma, len čo si niekde vytlačíme kreatívne záložky. Prikladám odkaz na stiahnutie rôznych motívov a dokonca aj špeciálneho, ktorý na Humbooku nebol.

Humbook fest mal mnoho pozitív. O tom by sme tu mohli debatovať hodiny. Ak sa vám páčilo niečo, čo som tu nespomenula, pokojne napíšte váš názor do komentárov a môžeme o pozitívnych veciach pokecať viac (a ja budem veľmi rada, že nebudem jediná, komu sa páčilo a bavil sa).

Zdroj: Humbook
Zdroj: Humbook

Ale keďže náš svet je farebný, aj tu som spozorovala pár menších nedostatkov, ktoré ak sa odstránia (alebo eliminujú na nutné minimum), festival bude kráčať vpred k svojej dokonalosti.

  1. Humbook predajný stánok

Je úplne super, že si tu návštevníci mohli kúpiť knihy a iné produkty za výhodnejšie ceny. Taktiež som privítala možnosť platenia kartou, keďže som si hotovosť chcela čo najviac ušetriť na večerné posedenie v meste. Čo som však vnímala negatívne bol jeho tvar, organizovanie zákazníkov a možno aj počet stánkov. Ak si uvedomíme, že nás na festivale bolo niekoľko tisíc, myslím, že otvoriť jeden stánok takejto veľkosti aj usporiadania bolo šialene málo. Vytvárali sa rôzne zástupy, ľudia sa k pokladniam museli prebojovať cez dav a mnohých to od nákupu nakoniec odlákalo. Samotných asistentov predaja obdivujem, pretože obslúžili nespočetne veľa ľudí a pritom sa nezabudli usmievať alebo poradiť.

Humbook stánok bol vždy plný nedočkavých knihomoľov. Zdroj: Humbook
Humbook stánok bol vždy plný nedočkavých knihomoľov. Zdroj: Humbook
  1. Kvantita nie je kvalita

Mnohí sa mi pred Humbookom sťažovali na pretlak ambasádorských výstupov a samotnej reklamy, ktorú spustil Humbook. Možno práve ten dosah príspevkov, ktoré sa stali virálnymi, napomohli k tomu, že sa nás v Kongresovom centre stretlo tak veľa. Ale zo svojej praxe viem, že nie vždy kvantita je zákonite aj kvalita a získať skutočne stabilnú pozíciu značky na trhu a v očiach zákazníkov nie sú jednoduchou úlohou. Ako ste vy vnímali ambasádorské kampane, ktoré prebliehali v onlinovom prostredí? Mali pre vás nejaký úžitok alebo ste si informácie dokázali nájsť sami? Čo vám na nich vyslovene prekážalo?

  1. Podpisy zahraničných autorov

Nemusíme sa snáď opakovať. Všetci vieme, ako to funguje v zahraničí. Autori v zmluvách limitujú počet podpísaných kníh, ktoré vedia zvládnuť na festivaloch či podobných akciách. Keď mnohí potenciálni zákazníci festivalu zistili, že k podpisom zahraničných autorov sa dostatnú len vlastníci VIP vstupenky, strhla sa pomerne dosť negatívna vlna reakcií. (nerozumela som tomu, pre mňa festival nebol len o 4 podpisoch, ale nevadí). Samozrejme, môžeme si uvedomiť, ako to chodí za hranicami našich krajín. Ale tak isto v zahraničí funguje internetový obchod a samoobslužné pokladne a na slovenskom trhu je napríklad stále väčšina zákazníkov, ktorí obľubujú tradičný spôsob nakupovania. Učiť zákazníkov niečomu novému je zložité, často finančne náročné, ale nie nemožné. Preto v tomto vidím atraktívnu výzvu do ďalších ročníkov.

Na jednom z ambasádorských stretnutí som navrhla, aby neboli len podpísané knihy na predaj v Humbook stánku, ale aby si návštevníci mohli zakúpiť aj podpísané lepiace etikety, ktoré si následne nalepia do kníh podľa vlastného výberu. Bola som svedkom nejednej otázky, či nemôže knihomoľ priniesť svoju knihu a vymeniť ju za knihu s podpisom. Ak už nejaký kúsok doma mám, je pre mňa nerentabilné kúpovať si ten istý titul druhýkrát len kvôli podpisu. Ako ste to riešili vy? Oželeli ste podpis alebo ste si knihu kúpili ešte raz?

Možno sa budem opakovať, keď celkovo zhodnotím festival ako veľmi vydarený. Kašlať na program, stánok alebo besedy. Ten deň v Kongresovom centre patril ľuďom, ktorí sa dlho nevideli, ktorí sa stretli prvýkrát, ktorých delí neskutočná diaľka. Ja som si ho užila naplno a teším sa na ďalšie ročníky. Humbook je knižný festival, ktorý na slovenskom trhu absentuje a nemá tu pre mňa konkurenciu. Veľmi rada budem stále monitorovať a pozorovať dianie v oboch krajinách, aby mi neušla žiadna podobná udalosť.


Ako sa vám páčilo na Humbooku? Navštevujete aj iné festivaly alebo veľtrhy?

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.